Eerst een persoonlijke note;
Ik ben niet per definitie een voor- of tegenstander van clouddiensten. Clouddiensten zijn onderdelen van de samenleving geworden waar je niet meer aan kunt ontkomen. Van grote multinationals tot de kleine zelfstandige, we zien overal het gebruik van clouddiensten. Deze diensten zorgen voor een vermindering in woon-werk-verkeer, flexibeler werken of mogelijkheden om snel op te kunnen schalen wanneer hier om wordt gevraagd.
Ik heb wel een grote kanttekening bij de exacte inrichting en besluitvorming rondom het gebruik van de clouddiensten. Zonder heel politiek te worden zoek ik altijd naar een balans tussen rechten (toegangen) en service (support). Kortom, hoe kan ik ervoor zorgen dat we met zo min mogelijk rechten zo veel mogelijk service geven.
~ Peter Rog, directeur Wizzbit ~
Microsoft Office365
Microsoft heeft in 2010 de dienst Office365 geïntroduceerd. Deze dienst bevat o.a. Exchange e-mail, Microsoft Teams, Onedrive voor persoonlijke documenten en Sharepoint voor bedrijfsdata. Ik denk bij iedereen wel bekend. Wanneer ik Office365 binnen Wizzbit in gebruik neem zou ik een groot deel van mijn huidige data plaatsen binnen deze dienst. Dat betekend dat wie er toegang heeft tot deze dienst ook bijna al mijn data zou krijgen. Dus, wie kan erbij?
Wat zijn deze Tier levels? En wie zijn dat dan? We maken het graag transparant voor je:
Wat zijn deze Tier levels? En wie zijn dat dan? We maken het graag transparant voor je:
Wie kan waar bij?
Wanneer het hier enkel gaat over de facturatie is dat geen enkel probleem, toch? Daar zit het fout. De Tier 1 providers proberen op allerlei manieren iets “toe te voegen” aan de dienst die Microsoft aanbiedt in Office365. Om deze toevoegen te kunnen leveren willen ze graag volledige toegang tot de data van de eindgebruiker. Wow! Laat ik daar even stilstaan. Volledige toegang; dus de Tier 1 providers kunnen alles zien? Ja! Tier 1’s willen alles kunnen zien en beheren. Maar jij koopt toch Office365 van Microsoft, waarom willen ze dan volledige toegang? Dat doen ze om het de Tier 2’s “makkelijker” te maken. Door software, scripts, belbundels, blocks, internetverbindingen, tv pakketten halen ze alles uit de kast om de Tier 2 providers en daarmee jou als eindgebruiker te verleiden voor deze constructie. Daar zit de pijn. Dit doen ze zonder het inhoudelijk te vermelden! Ik ben namelijk erg nieuwsgierig als ik tegen jou zeg, je krijgt € 1,- korting als ik KPN bv ook Admin maak van al je data binnen Office365?. Hoe groot is dat risico, wat zou dit kunnen betekenen, durf ik dat aan voor € 1,- korting in de maand? De afweging leg ik graag bij jullie.
Hoe heeft Wizzbit dit dan geregeld?
Wij kopen de licenties in bij een Tier1 provider, dat is geen geheim. Deze provider ontnemen wij echter direct alle rechten en wij gebruiken geen enkele aanbieding, script, koppelbundel of bouwblok simpelweg omdat we dit veel te mistig vinden. Ik kan op geen enkele manier de verantwoordelijkheid nemen voor deze keten van dienstverleners, nu niet, maar in de toekomst al helemaal niet. Ik kan het enkel doen voor onze eigen organisatie en de dienstverlening die Microsoft aanbied. Is het daarmee fout om een Tier 1 wel in te zetten? Nee, uiteraard niet als de eindgebruiker dit weloverwogen zelfstandig doet! Dan zie je dat de € 1,- korting altijd komt met een prijs….
Mijn statement :
Maak de cloud transparant en niet mistig !
Maak de cloud transparant en niet mistig !
Een vrijblijvend gesprek?
Heb je een vraag, wens je meer informatie of wil je graag even sparren met één van onze IT-specialisten? We nemen graag de tijd om je vragen te beantwoorden.