Thuiswerken; voor de meeste een normale gang van zaken.

We zijn inmiddels al aardig gewend geraakt aan de huidige manier van werken. Voor veel is het thuiswerken het nieuwe werken. We kijken even 6 maanden terug, wie had ooit gedacht dat er zoveel zou veranderen in 6 maanden.

Het was begin maart dat we vanuit klanten de vraag kregen naar oplossingen i.v.m. met een eventuele lockdown. Gelukkig zijn er vanuit de IT al heel veel mogelijkheden om hier op een handige manier mee om te gaan. Veel van onze klanten maken al gebruik van een veilige SSL VPN verbinding met Multifactor authenticatie. Daarnaast zijn er nog mogelijkheden als Teams en Sharepoint, alleen was dit nog niet zo actief in gebruik.

Een intelligente lockdown?! Wat gaat dit betekenen?

Op zondag 15 maart zat iedereen gespannen voor de TV wat zou er komen, wat komt er allemaal op ons af. Dit is zo’n moment wat je nog lang zal herinneren. Het was duidelijk: vanaf maandag 16 maart een intelligente lockdown, Nederland gaat thuiswerken.
Op maandag 16 maart zat het hele team klaar, iedereen vanuit huis want we hadden de nodige voorbereidingen gedaan. We hebben die dag de gigantisch veel telefoontjes gehad, veel klanten hadden al manieren om thuis te werken maar vaak nog niet voor het hele team. We hebben in een hoog tempo accounts aangepast en licenties uitgebreid om dit allemaal mogelijk te maken.

Om een idee te geven hoe druk het was: op een drukke maandag ontvangen we ongeveer 40 telefoongespreken en bellen we 15 uur. Op maandag 16 maart ontvingen we 209 telefoongesprekken en belde we voor 74 uur. Aan het einde van de dag hadden we allemaal rode oortjes. Gelukkig was dit na de eerste week voor het grootste deel van onze klanten allemaal op orde.

Hoe zit het nu met de thuiswerkplek?

We zijn nu met zijn allen al 6 maanden aan het thuiswerken en het ziet ernaar uit dat dit nog wel even door gaat. Het is daarom van belang om dit te bespreken met het team.

Werk je met een laptop aan de keukentafel of is er een bureau met scherm, muis en toetsenboord. Daarnaast hebben we nog te maken met de manier van werken. Hoe geven we toegang tot bedrijfsinformatie en de nodige applicaties? Dit gaat samen met de manier van werken en de verschillende mogelijkheden die worden gebruikt vanuit de IT.

Ineens is iedereen helemaal overgestapt op de videoconference, webcams zijn overal uitverkocht en iedereen maakt gebruik van de handige tools als , Teams, Zoom of Webex. Er zijn genoeg handige tips en trucs te vinden om een videovergadering tot een succes te maken.

Wizzbit en thuiswerken

Een ander belangrijk onderdeel is de dagindeling, het voordeel van thuiswerken is geen reistijd, hiermee kan je zo 2 uur winst pakken op een dag. Start je vroeg dan ben je mooi op tijd weer klaar. Maak voor jezelf aan het begin van de dag een realistische planning en vergeet de pauze niet voor de afwisseling tussen werk en prive.

Een laatste punt om rekening mee te houden is de beveiliging, werkt iemand thuis vanaf een prive systeem hoe maakt deze dan verbinding? We zien meer phising mails voorbijkomen waarin tools of instructies voor thuiswerken staan, let op waarop je klikt en bij twijfel bellen. Daarnaast komen berichten als CEO fraude weer voorbij. Er komt een verzoek om een betaling te doen, je kan dit nu minder snel even navragen in de wandelgangen.

We hopen met zijn allen dat we allemaal zo snel mogelijk weer terug kunnen naar het normale, maar misschien weet je straks niet beter. Er kan nog een hoop veranderen binnen 6 maanden en binnen de IT gaat alles nu razend snel. Wizzbit blijft ervoor zorgen dat we p de hoogte zijn van de laatste IT ontwikkelingen om dit allemaal zo efficiënt en aangenaam mogelijk te maken.

Een vrijblijvend gesprek?

Heb je een vraag, wens je meer informatie of wil je graag even sparren met één van onze IT-specialisten? We nemen graag de tijd om je vragen te beantwoorden.

Tim Janss

IT-specialist

070 – 394 32 00

Bij versturen van dit formulier, ga je akkoord met de voorwaarden.